Monday, March 14, 2011

Caramello

Salam...entry kali ni plak nak citer pasal puding gula hangus caramel...hebat tak nama? mcm bese last friday partner-in-crime aku buat dessert2 yang cam best ni buat la dessert2 yang berkualiti (dijudge oleh kami sendiri) result die xde la sehebat mcm chef2 yang buat dessert dekat hotel enam belas bintang tu..tapi setakat nak makan2 sambil merapu di twitter dan stalk gamba org kat FB tu okey la kan...

Mula-mula plan nak buat dadih gak sebab ade lagi satu paket dadih...tapi tibe2 teringin nak wat caramel..so buatla...resipi simple je...tp nak buat kukus ni renyah skit la lagi2 pengukus nye sempit dan cute sgt la.. *tkb mka* so berejam2 jugak la nak tunggu sampai masak maybe next time nak try yang tak payah kukus. dgr2 cite ade teknik buat karamel tanpa kukus..kene wat research dulu la..

nak wat caramel ni senang je..bahan2 pun skit dan senang utk didapati.. 

telur 7 biji (yang aku pakai la)
tepung kastard 2 sudu besar
susu sejat ideal 1 tin ~ 400ml (aku suke yg ni walaupun mahal skit; jgn beli dkt econsave mahal gile! beli yang kat tesco)
3 sudu gula ~ tp adjust ikut rasa la mane tau sudu aku terlebih besar ke terlebih kecik ke

Campur kan kesemua bahan2 di atas tu dan kacau2 sampai da agak2 rata. nak tau ok ke tak rasa nya, rasa la skit tp may be tawar2 skit...tapi tawar2 ok da sbb nanti kene makan dengan kuah caramel yang manis kan

okay cara nak buat kuah pulak, 3 sudu besar gula panaskan dlm periuk sampai kekuning2 kuningan, da agak kuning tu campo skit air, kalo bole campo air panas, aku tercampo air biasa so die mcm terkejut jadi ketol2 plak, aku kene repair plak gula karamel aku tp ape pun biar die kekuning2an la jangan hitam sgt nanti bau hangit2 plak. da siap masak tu tuang dalam acuan..aku cam bese acuan dessert aku ialah plastik empat segi tepat yang beli kat tesco tu...

da siap tuang gula hangus tu, tuang plak adunan yang first skali buat tu dlm acuan yang sama..pastu letak la dlm pengukus dan kukus....agak2 dalam 20 - 30 minit la kukus...nak tau da masak belum, cucuk2 skit dgn garpu. bila da masak, letak la dlm peti ais.makan bila sejuk paling best..macam aku makan sekarang nie..nyumm..nyum....~ 

Gambar selepas kukus sebelum masuk fridge

 Bekas terakhir da tingal half da (yang aku tgh makan ni)


Aku berjaya dpt 2 bekas ni, banyak x? huhu...aku letak xtra kastard snarnye..tp xpela..cuma yg second ni die punye gula hangus x jadi sgt sbb masa tuang atas die tu, dorang bercampur gaul pulak sesame sendiri...tp takpela this time x seberjaya last week..tp ape2 pun congrate pada jannah sebab dia berjaya membuat apa yang telah die inginkan...x snap plak gamba jannah.tp maybe die snap kot~ okey la..haha konon2 nak tido tp x tido2..okey la gudnite!

No comments:

Post a Comment