Tuesday, September 11, 2012

Keperluan atau Keinginan?

Salam and I think it's not too late to wish happy eidul fitri.... Semoga amalan kita diterima-Nya..

Sambil makan macaroni and milo suam menunggu kepulangan suami tersayang..lagi 10 minit encik hasben akan pulang...so spending the whole day alone in the house...menjadi sangat membosankan and what i only did siang tadi surf and surf barang2 baby jer.. actually basic things utk baby da ada semua..cuma few items yang aku rase later pun bole beli lagi cth nye child car seat and stroller... penting ke? atau pun cuma sekadar keinginan.. bukan ape barang baby sekarang bukannye murah... even baju yg cenonet2 tu pun mak aii sehelai aku tgk 60 kot! lagi mahal dari baju aku sendiri..

So far aku google2 50-50 org yang merasakan kepentingan stroller.. then i asked my bestfriend... die ckp die x beli pun, die pinjam akak die punye nye and thankfully anak die x suke dok dlm stroller... so die pulang balik... aku nak test and drive kat sape? sbb ni pun cucu sulong and most items rasenye mmg aku kene beli sendiri...except that car seat tu MIL ada bagi tapi rasenye kene beli baru sebab belt die da rosak..xleh pakai da... cume nye my friend ckp.. 'kalo ko nak gi jalan kat tesco ari2 betta ko beli je..' otherwise kalo jenis dok uma bek x yah beli.. hehe..and aku ni mmg jenis kaki jalan...tp aku x terpikir nak mtk opinion my mom or my MIL pun.. cumenye hint2 my mom je ckp xde ke sape2 nak hadiahkan stroller.. tp my mom diam je,at least kalo x penting die mesti akan ckp no need la stroller.... x penting pun.

Cthnye mcm baby cot..mase mule2 dulu nak sgt2 beli baby cot, tp cousins, my mom, MIL semuaaaa ckp x payah beli..membazir je.sebab awal2 mmg baby akan tido dengan kita je....MIL lagi la, die ckp last2 cot tu jadi tempat simpan barang je..my cousin siap offer kalo nak jugak, amek je die punye, sjk beli mmg die x penah pakai... huh? seriously mmg x penting ke? so kalo x penting, xyah la amek jugak kan nnt semak rumah je...and plus rupanye baby cot ni dekat US da kene banned! banyak sgt kontroversi sbbt byk kes baby tersepit kat celah2 cot tu...nasib baik x beli awal2 dulu..kalo x tgk kat IKEA memang murah dan cute2 je...geram mmg rase nak beli je...dan yang paling membuatkan tak akan beli ialah hubby tak bagi sekeras2 nye..so what else to say kan... tp rezeki jugakla.. my mom ade bagi playpen, playpen macam ni rupe die...



Tapi yang aku dpt xde la canggeh mcm ni..bese2 je sbb second hand, ade org bg kt my mom, then die pun bagi kat aku..so die punye bassinet pun da xdela.. jadi kalo nak bg baby main dlm tu okeyla tp nak tidokan die agak payah la nak tunduk2 bagai... kitorang try cari bassinet utk playpen tapi xjmp...xtau nak beli kat mane..at least bole tido kan baby dlm tu..

Back to stroller and car seat...aku rase car seat mmg penting lagi2 nak kerja nanti...senang nak anta rumah pengasuh kan..lagi2 aku kan wanita independent mst la ke mane2 jarang husband ikut sbb die busy..so xkan nak drive sambil pgg baby yer dak? so car seat mmg masuk compulsory list la..cume maybe akan beli pas abes pantang nnt..sbb kalo baby lahir nnt pun, aku bkn leh g mane2 lagi kan...Lagipun bile tanye feedback orang majoriti cakap WAJIB ade car seat nie...

Cerita pasal stroller pulak, setiap kali pergi expo atau baby store wajib cuci mata tengok stroller tp x penah beli pun...end up beli benda lain je..dan mmg setiap kali usha stroller, kami akan usha either SCR9 atau SCR6...SCR9 sebab die leh baringkan jadi craddle plak..ala mcm basket utk usung baby tu...tp SCR6 best sbb die 3 wheeled! hubby ckp kalo bawa best, smooth jer...survey stroller ni da mcm survey kete je.. siap ade suspension bagai..tp bagi aku yg penting ringan dan senang nak lipat utk diusung kemana2.. erkkk mcm mmg plan nak beli je kan? 

SCR 6 - 3 wheel... leh masuk formula 1!! haha~

 

SCR9 yang leh convert jadi craddle.. nak dudukkan pun bole..


Tapi yang pasti both pun compatible dgn SCR7 - child car seat... sbb basket tu leh tanggalkan and ganti dengan car seat... both pun adjustable utk baring or dudukkan.. and plus both pun bole adjust utk either mengadap mama nye atau pun mengadap org lalu lalang...harga pun still dlm bajet..iaitu below 1k like around 400++ to 600 je... tgk skrg stroller mahal2 sampai 2 3 ribu pun ade..leh dpt motor lagi...so still dlm list KIV lagi stroller nie.. so far tak pasti sama ada ianye keperluan atau keinginan sbb...baby x lahir lagi...nanti bile baby da kuar, baru leh tanye baby nak ke tak...hehe....daaaaaa..! husband da blik and kawan die pun nak dtg pulak...till next time..~

No comments:

Post a Comment